Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, January 18, 2006

Klassenstrijd

De sociale mobiliteit tussen klassen
door KeesjeMaduraatje

het zal wel toeval zijn, maar Anja "haatzaaier" Meulenbelt begint opeens over klassen te praten op haar weblog. Zou ze stiekum toch bij mij gekeken hebben? Dat doet me herinneren aan Nicolien D. uit de Madurastraat in Amsterdam, die toen op de Sociale Academie zat en voortdurend over klasse begon te praten. Wij krakers waren daar echt niet mee bezig, maar zij begon de hele tijd van dat ze uit de arbeidersklasse kwam en daarom onderdrukt werd. Nu begrijp ik pas dat die natuurlijk ook door die Meulenbelt geïndoctrineerd was. Want die gaf daar toen les. Maar goed.

Een feit is, en dat heb ik pas ingezien toen ik in het buitenland was, dat als je in Nederland voor een dubbeltje geboren wordt, dat je dat wel qua opleiding een kwartje kan worden, maar je kan bijvoorbeeld geen directeur van de KLM worden of diplomaat. Dat zijn de meest kakkerige figuren die je je voor kan stellen.

In Duitsland kon een Willy Brand, onechtelijke zoon van een huishoudster, Bundeskanzler worden. Gerhard Schröder zijn moeder is werkster. Dat kan in Duitsland. In Nederland haast onmogelijk.
In die zin heeft la Meulenbelt gelijk als ze zegt dat klasse er iets toe doet. Dus nu kan ik me weer een beetje met haar weblog verzoenen, ook al laat ze nog steeds geen andersdenkenden toe op de reacties van haar haatzaai log. Ik laat wel allerlei ruimdenkende mensen toe in de comments van dit log, ook al wordt ik er soms schijtziek van. Ik denk soms dat afdelingen van de rode brigades elkaar afwisselen en tegen elkaar zeggen: "ga jij eens die rechts reactionaire weblogger pesten, ik heb het nu al een tijdje gedaan."

Een andere interessante figuur in de Madurastraat in Amsterdam was Flien M. uit Aerdenhout. Dan zat Jos, van "Jos los" al 6 maanden in de cel omdat ie een molotov coctail naar een onroerend goed firma had gegooid en dat kwam Flien M. die rechter tegen op een feestje van de KLM (waar haar vader directeur was). Dan zei ze gewoon tegen zo'n rechter "je moet Jos weer loslaten, want hij heeft het niet gedaan". Dan werd die rechter echt kwaad, maar Jos kwam wel los. Achteraf blijkt natuurlijk dat ie het gewoon gedaan heeft, maar dat is de invloed van de "mensen die God boven ons gesteld heeft". Van die dingen ja.

11 comments:

Dylan said...

wéér ga je ervan uit dat het begrip klassenmaatschappij stoelt op de niet-mogelijkheid van het "van een dubbeltje een kwartje worden", integendeel, de klassenmaatschappij stoelt nou juist erop dat het WEL mogelijk is (hoewel vaak onwaarschijnlijk) hierin onderscheidt een klassenmaatschappij zich namelijk van een STANDENmaatschappij.

r.k.h said...

Cor Boonstra, zoon van melkboer, hbs niet afgemaakt.
Zalm, zoon van kolenboer. Was directeur CPB.
Kok, zoon van een timmerman
Kleisterlee van Philips ook volgens mij van gewone komaf.

Volgens mij is de stelling onzin van "een sociale mobiliteit met beperkingen".

jasper said...

Een probleem als je in Nederland van klasse wilt veranderen, is de Nederlandse illusie geen klassenmaatschappij te zijn. Keesje schrijft -kakkerigheid. Dat is wat in Nederland het - ik zal maar zeggen: culturele - onderscheid tussen de klassen uitmaakt. Wie bang moet zijn dat hij het is, ontkent dat hij het is. Dat valt hem licht, hij heeft om het te worden niets hoeven verwerven. De Nederlandse kenmerken ervan zijn van een zo plompe geesteloosheid - hockey: een gepimpte versie van de volkssport voetbal - dat niemand ze serieus neemt- of zal zeggen, dat hij ze serieus neemt. Toch selecteren ze- een selectie volgens een norm, die doorgaat voor een grap.

(Ja, ik overdrijf, hierboven. Er zijn zelfs in Nederland hoogburgerlijke verworvenheden, die niet geheel van de hond gescheten zijn: de culturele. Maar het lijkt me, dat die in sommige buitenland werkelijk gekoesterd worden. In Frankrijk is met er door geobsedeerd, van Proust tot Bourdieu. Keesje, leer ons alsjeblieft beter hoe dat in Duitsland zit- om te weten, wat de moeders van twee premiers deden, hoef je er niet te gaan wonen, lijkt me.)

keesjemaduraatje said...

Duitsland werd door elkaar gehutseld tijdens en na de Tweede wereld Oorlog. Veel vaders dood door het Oostfront en Siberië. Vluchtelingen uit Oost-Pruisen en Sudetenland die naar het westen kwamen. Bovendien werd het land gedeeld. Het land had behoefte aan geschoolde arbeiders en de afkomst kon niet meer worden gecontroleerd. Daardoor werden de schoolcijfers een kriterium. In Duitsland willen de leerlingen graag een 1 of een 2 halen ( dat is een 9 of een 8), terwijl de Nederlandse schoolkinderen met een 6 tevreden zijn.
De culturele elite in Duitsland heet Bildungbürgertum. Dat zijn geschoolde mensen die zich met cultuur bezig houden. Dat is inderdaad een onderscheidingskenmerk.
Verder zijn er natuurlijk ook in Duitsland studentencorps, zelfs met degenvechten. Vandaar dat je hoge managers vaak met een snee in hun gezicht rond ziet lopen.

keesjemaduraatje said...

dat had je al eens aangekondigd. Maar ergens was ik toch wel weerblij dat je terug gekeerd bent. En we zijn het ook steeds vaker met elkaar eens.

keesjemaduraatje said...

Het was alleen ovallend, dat een dag na jouw roemrijke aftocht, Dylan al weer op de mat stond en toen die zijn eigen weblog begon om over Boliviaanse Coca boeren te schrijven, stond Arie meteen weer klaar om het stokje over te nemen. Maar het zal wel aan mijn paranoïde wantrouwende geest liggen dat ik daar iets achter zoek.

jasper said...

Dank, Keesje, voor je uitleg over Duitsland. Mijn stelling zou zijn: het bevordert de sociale mobiliteit, als er een ideaal als dat van het Bildungbürgertum bestaat. Met andere woorden: als je de indruk kunt krijgen, dat de burgerij zich bezighoudt met iets, dat serieus te nemen is.

keesjemaduraatje said...

is sociale mobiliteit een ideaal? Vooral voor de lagere klassen, denk ik en dat zijn met name de Surinamers en de Turken. Dat kan in Nederland inderdaad alleen door je opleiding af te maken en er in slagen werkervaring op te doen. Moeilijk dat laatste.

Dylan said...

er is geen enkele link tussen mij en AGS, of ene Arie die ik nie eens ken, behalve dat we het *misschien* vaak eens zijn

keesjemaduraatje said...

nou dan is het goed Dylan, houwe zo.

AGS said...

@Keesje
Mijn roemrijke aftocht :) Ja, die aftocht was idd wel roemrijk, ja ;)

Het doet me goed om te lezen dat je toch blij bent met mijn aanwezigheid op dit weblog. En ik denk dat je gelijk hebt als je stelt dat we het steeds vaker met elkaar eens zijn. zijn?

Nog ff over Dylan: ik ken Dylan NIET. En dat mijn aftocht gevolgd werd door de intocht van Dylan was tamelijk toevallig.

Ik vind het opvallend dat je zo vaak stukken tekst wijdt aan het weblog van Anja Meulenbelt. Ik heb nog nooit gekeken op haar weblog maar ik denk dat ik maar eens ff ga rondneuzen op dat weblog van Anja.

Ik heb Anja wel eens 'live' meegemaakt in Den Bosch (ze deed toen mee aan een axie (tje)) en toen wekte Anja de indruk een alleraardigste mevrouw te zijn en zeker geen 'haatzaaister'?