Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Friday, March 03, 2006

Sri mata amritanandamayi devi

The hugging Mother,
Gisteren was ik bij een bijeenkomst van de "knuffelguru" Amma in Mumbai. Er waren honderden mensen op af gekomen die in een grote tent in een park zaten.
Eerst werd er op monotone toon een tekst voorgelezen door een volgeling. Daarna zei amma een paar zinnen en dan kwam die prevelende gozer weer. Ik kon er geen donder van verstaan natuurlijk, maar het was wel interessant om een keer mee te maken. Amma ging ook nog zingen, maar toen had ik de tent alweer verlaten. De security rond de tent was erg relaxed. Politieagenten zaten op een paar stoeltjes te wachten.

De taxi chauffeur die me erheen bracht en weer terug vertelde me bij elke buurt waar we doorheen reden, wat voor mensen er woonden. "Dit is een slechte buurt, want er wonen teveel moslims. Dit is een buurt met Katholieken etc." Vooroordelen zijn dus niet voorbehouden aan westerse mensen. Hij vroeg me ook nog of we in Nederland ook moslims hebben. Nou en of zei ik. "now and or". Wij doen qua het hebben van moslims in het land niet onder voor India. In India wonen 150 miljoen moslims. 'T is maar dat je het even weet. En de enig groepen die stonden te protesteren tegen George Bush die ook in Mumbai was gisteren, waren de moslims en de communisten. Waarom gaan die altijd samen?

--intussen zit ik in een internetcafe, 30 roepies per uur, in het hotel kost het 500 roepies--

De collegas op het werk vonden het voor mij wel leuk dat ik bij Ama, de knuffelende guru ben geweest, maar zelf hadden ze er niets aan. Yoga zou veel beter voor mij zijn. Ik vertelde dat mijn ouders yoga deden, maar dit ik het zelf teveel op sport vond lijken. Dat was niet zo natuurlijk.

De netwerkverbindingen gingen gisteren allemaal uit en we konden geen service meer leveren. Aan het einde van de maand hebben we alle services naar Mumbai ge-offshored, dus het werd wel spannend. Krijgen we het nog op tijd klaar? Vandaag hebben ze me ervan overtuigd, dat het binnen een week goed gaat komen, maar een week is hier een rekbaar begrip.


1 comment:

Rinus Duikersloot said...

Van de www.thereligionofpeace.com :

"A Muslim man at an anti-Bush rally in Mumbai instructed his 8-year-old boy to urinate on the American flag. Now, it so happens that CAIR is giving away free copies of the Qur'an... No, no, we're not suggesting that you stoop to their level! (Where did that idea come from?) We're just wondering if the Qur'an might explain the bad behavior, horrible violence and stunning indifference that Islam engenders."

(CAIR = The Council on American-Islamic Relations)