Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, May 08, 2006

Dankbaar Volk

Een dankbaar volk eert zijn grote schrijver
door Keesjemaduraatje

Gisteravond was ik samen met enkele honderden andere gasten in de Rode Hoed te Amsterdam om de grote Volksschrijver Gerard Reve te eren. De avond werd geleid door Wouter van Oorschot. Het programma bevatte een rondleiding door het werk van Reve vanaf de Jaren Dertig tot aan het laatste werk. Nop Maas hield een interessante voordracht, waarin hij het belang van Reve voor de omgang met de massa-media benadrukte.

Voor mij was het ook een interessante avond, omdat ik enkele mensen ontmoet heb. Rinus Duikersloot kende ik alleen door zijn recties op dit weblog. we hadden afgesproken in de Rode Hoed om de affaire Pechtold uit te praten, hetgeen we ook gedaan hebben. Verder zag ik nog een oude bekende Antropoloog van de Vrije Universiteit, die vertelde dat de marxistische antropologie een zachte dood gestorven was, slechts enkele jaren nadat wij vertrokken waren, dus ik heb me weer voor niets op lopen winden. Er waren enkele krakers aanwezig, die gewoon in de grachtengordel waren blijven wonen. Henk van Ulsem, de toneelspeler en vele vele andere min of meer bekende personen. Het was alsof ik opnieuw thuiskwam.

Rinus en ik hadden het erover hoe we de beweging van Theo van Gogh, Ayaan, Peter Breedveld, AVE, Rinus Duikersloot, Lousewies etc. etc. moet noemen. Rinus noemt dit de fundamenteel secularistische richting, in navolging van het onderschrift van Frontaal Naakt, de website van Peter Breedveld.

We bespraken ook nog waarom Minister Pechtold opeens de Islam een "religie van vrede" noemt, terwijl een jaar geleden nog door leden van het kabinet gesproken werd over oorlog tegen de radicale Islam. Volgens mij doet hij hetzelfde wat President Bush af en toe doet: de moslims een beetje onder hun ballen kietelen, omdat het al weer een jaar na de laatste grote aanslag in Europa is en ze hopen dat het nu overwaait. Dat is een grote inschattingsfout.

Rinus heeft verschillende bijeenkomsten en forums met Rita Verdonk en Mark Rutte bezocht en stelde Mark Rutte de vraag welke rol Ayaan in een VVD onder zijn leiding zou spelen. Mark gaf eigenlijk geen antwoord. Rita daarentegen maakte een hele goede indruk door met een microfoon tussen de mensen door te lopen en natuurlijk over te komen.

We hadden het ook nog over het verschijnsel "buitestaander in de Nederlandse Politiek". Rita is eigenlijk een buitenstaanster in de VVD, net als Pim Fortuyn een buitenstaander in de politiek was. Ayaan Hirsi Ali is het prototype van de buitenstaander die het op eigen kracht moet bereiken. Je kan jezelf ook goed profileren als buitenstaander en daardoor aan profiel winnen.

Voor mij was het dus een zeer belangrijke avond.

1 comment:

keesjemaduraatje said...

Ik hoef gelukkig geen keuze te maken, want ik ben geen lid van de VVD