Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Thursday, December 28, 2006

Henryk M. Broder

door Keesjemaduraatje
Ik zit hier een beetje moeilijk op het moment, in een Duits dorp zonder internetaansluiting, maar gelukkig heb ik een WLAN gevonden, van 1Mbit/seconde, zodat ik net even wat schrijven kan. Ik kan de vaste lezers van het weblog Keesjemaduraatje tenslotte niet in de steek laten.
Tussendoor steeds even "saven", zodat het allemaal niet voor niets geschreven is.

Henryk M. Broder

hGisteren was ik in de provinciestad hier 7 kilometer vandaan en daar lag in het plaatselijke warenhuis een boek van Henryk M. Broder. Het boek heet "Hurra wir Kapitulieren" en gaat over de toegeeflijkheid van Europa tegenover de druk van de islam. Met een voorwoord van onze eigen Leon de Winter, die hier erg in is, dus wat wil je nog meer als politiek incorrect mens. De verhalen van Broder gaan over "appeasement", dus het toegeven aan druk van een diktatuur, naar het grote voorbeeld van Chamberlain, die de diktatuur van Hitler dacht in te dammen met een verdrag over Tsjecho-Slowakije. Een citaat van Winston Churchil in dit verband: "An appeaser is one who feeds a crocodile, hoping it will eat him last"
Soms kan ik het niet verder lezen, want ik wilde hier ontspannen en me niet verder opwinden. Bijvoorbeeld als ik lees over de reacties van de Groenen-partij op de Deense Cartoon rellen.Het komt er eigenlijk altijd op neer dat de Europese culturele elite zich moet aanpassen en vooral geen aanstoot en provocatie mag leveren, want anders worden ze kwaad.

Henryk M. Broder is al enkele keren aangeklaagd, vanwege het feit dat hij andere schrijvers en journalisten antisemiet heeft genoemd. Dat zijn natuurlijk juridische processen die in Nederland haast nooit meer gevoerd worden. In Nederland mag je bijna iedereen een antisemiet noemen, of het nu Anja Meulenbelt, Stan van Houcke of een andere ex-maoïstische moslimknuffelaar is. Maar dat weer even terzijde.

No comments: