Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, October 01, 2007

De Columnist en zijn Vrouw

Door Keesjemaduraatje
Nu wil me helemaal niet met Frits Abrahams of Peter Breedveld vergelijken, maar het is me wel opgevallen, dat beide columnisten een vrouw hebben, die lid is van de PvdA. Iedere keer als er weer eens iets met de PvdA is en dat is de laatste tijd nogal vaak, voert Frits Abrahams zijn vrouw als PvdA-lid ten tonele, die voet bij stuk blijft houden en op de één of andere manier de PvdA-lijn blijft steunen. We weten niet of dit een stijlmiddel is, of dat Frits Abrahams eigenlijk een afsplitsing van zichzelf beschrijft. Op de één of andere manier heeft hij toch wel een positief gevoel over het linkse gedachtegoed, maar helemaal solidair met de PvdA zijn, is toch ook weer een brug te ver.
Bij Peter Breedveld is het precies andersom. Hij ontkent dat hij zelf iets met de PvdA heeft en wat zijn vrouw betreft blijft het vaag of ze nou fractieleider van de PvdA in Rijswijk is of juist niet meer, of nooit geweest. In ieder geval bleek uit de VIVA-Relatie-Forum files, dat ze zijn weblog helemaal nooit heeft gelezen. En ze wordt ook nooit ten tonele gevoerd door Peter Breedveld, dus de invloed van het Sociaal-Democratische gedachtengoed op de grote Webblogger zullen we wel nooit te weten komen.
Twee kenmerken van de grote voorbeelden hierboven komen overéén met mijn leven, namelijk, dat mijn vrouw mijn weblog nooit leest en dat ze een aanhanger is van de Sociaal-Democratische gedachte. Maar dan wel van de Duitse SPD, want ze heeft niet zoveel met de PvdA politici. Als je Ad Melkert afgelopen zondag in Buitenhof gezien hebt, dan begrijp je wat ik bedoel. Ik vroeg mijn vrouw zojuist nog, waarom ze de PvdA niet zo goed vindt. Ze zei dat de PvdA-politici een te korte politieke levensduur hebben. Nauwelijks is er één aan de macht gekomen, of hij krijgt al weer een lucratieve baan in het bedrijfsleven of bij de UN. In plaats daarvoor komen dan nieuwelingen, die nog nooit een regionaal partijkantoor van binnen hebben gezien, maar direct naar Den Haag gekatapulteerd worden. In Duitsland moeten de politici een basis in hun kiesdistrict hebben en als ze eenmaal met veel strijd een plaats in het parlement hebben veroverd, dan blijven ze ook langer. "Bei uns ist alles viel besser"

Toch is het opmerkelijk dat de mannelijke columnisten een vrouw hebben, die redelijker en minder radicaal en dus sociaal-democratisch is. Terwijl de columnist zelf radicale standpunten inneemt en zijn nek uitsteekt. Hoe zou dat toch komen? Heeft dat te maken met de feminisering van de PvdA?  Heeft de Tweede Feministische Golf eindelijk een weerslag gekregen in het pluche van de Tweede Kamer?
Vrouwen immers, die al in het Stenen Tijdperk het "samen werken en samen leven" in de praktijk brachten, door samen bosbessen te plukken en samen huiden te looien, terwijl de mannen op jacht waren en daarom niets moesten hebben van merkwaardige samenwerkingsmechanismen. Mannen met slechte- en onpractische ideeën werden al snel door een mammoet omvergelopen en anders hadden de andere mannen al het wapen in de hand om korte metten te maken. Zou dat het zijn? Mannen zouden daardoor eerder bereid zijn radicale standpunten in te nemen, ook al lijdt dat tot geweld en afwijzing, terwijl vrouwen iedereen wel aan het woord willen laten en naar de meest uiteenlopende argumenten luisteren, omdat het zo gezellig is. Je zou het wel haast gaan denken als je leest dat Minister Vogelaar de islam wil helpen te "wortelen in de samenleving". Daarna gezellig naar een Iftarmaaltijd en dan een rondleiding door één van de prachtwijken. Wat wil je nog meer?

Frits Intussen heb ik op zaterdag voor de laatste keer het NRC gelezen en ik zei tegen mijn vrouw: "Het is de laatste keer. De Laatste Keer Frits Abrahams en Youp van het Hek." "Dat geloof je zelf toch ook niet", zei ze. Daar heb je het weer. Dat voorspellende redelijke, om gek van te worden. Vanochtend kwam dan voor de eerste keer het Dagblad Trouw op de deurmat ploffen. Verrassend vroeg, als je bedenkt dat die lappen papier helemaal uit de Randstad moeten komen. Om half acht lag ie er al.
Meteen met de deur in huis gevallen, op bladzijde twee en drie: "Wat doen we met de orthodoxe islam? " (islam klein geschreven, goed zo Trouw). Daar worden dan een paar antropologen aan het woord gelaten over de salafistische islam. Daar is dan een conferentie over geweest en de Trouw bericht erover, ook al is er niets demagogisch of ophitsends gezegd en is er waarschijnlijk niet eens een moslim bij geweest. Dus allemaal van een verfrissende matigheid en eerlijkheid, die ik waardeer.
Verder ben ik van mening dat je nooit een antropoloog naar dit thema  moet vragen, want die zijn net als vlinderverzamelaars, die vinden alle buitenissige meningen en gebruiken juist interessant en zullen je nooit op de gevaren wijzen, maar dat is mijn persoonlijke mening en je kan niet verwachten dat de krant die je leest alleen maar jouw mening verkondigt. Ik blijf dus nog even Trouw lezen.

5 comments:

Ben said...

Volgens mij zit er toch een behoorlijke denkfout in deze column. Juist om mammoeten te vangen was samenwerking tussen de jagers nodig, terwijl bij het zoeken van bosbessen je medemens alleen maar de besssen voor je neus wegkaapt en je dat dus veel beter alleen kunt doen.

Paardestaart said...

Goeie genade Kees - de Volkskrant vervangen door Trouw schiet ook niet op; je bent te laat man!
In de periode voor het tweede kabinet Balkenende toen de PvdA nog meende overtuigend de verkiezingen te zullen winnen openbaarde zich in het land bij de boven ons gestelden en hun letterknechten de dringende behoefte dat het weer gewoon leuk moest worden in Nederland
De 'toon' moest verbeteren, respectvol enzo; we gingen samen contructief dingen doen. Ook bij Trouw kon je dat duidelijk merken. Weliswaar waren de 'rechtse' Jaffe Vink en Chris Rutenfrans er toen al weg, weggestemd in een vergadering van bezorgde redacteuren en journalisten die zich doodergerden aan het gezeur over islam en astranterige moslims, omdat men meende Nederland wel weer in het gareel te zullen krijgen, maar het kon altijd nog erger. De nieuwe hoofdredacteur is een femelende schoolmeester die je met zijn preken van de kansel binnen de kortste keren wild van woede heeft, en de redactie is op de eenzame Elma Drayer na zo correct en onschadelijk als het maar kan.
Maar ik weet ook niet wat je nog zou kunnen lezen hoor, qua krant.
Ik heb de Jerusalem Post, en Opinio - tot er beter tijden aanbreken, als dat tenminste nog ooit gebeurt

keesjemaduraatje said...

Hallo Paardestaart, ik heb sinds 2001 de NRC gelezen en ik weet ook niet wat nou een goede krant is. Je hoeft het ook niet met alles eens te zijn, wat er in staat, maar als er informatie bewustt wordt weggelaten om de bevolking (de krantlezende bevolking) in een bepaalde richting te sturen, dan houdt de pret op. Dus nu maar eens Trouw lezen. Mijn moeder is in ieder geval al helemaal blij.

Mark d'Aviano said...

In min laastste artikel op HVV raad ik iedereen aan om hun vaste krantenabonnementen op te zeggen, en over te schakelen op de veel goedkopere proefabonnementen. Vooral om de portemonnaie te raken van de corrupte journalisten. Die zitten vooral ook bij Trouw. Ga je opzeggen, Kees?

keesjemaduraatje said...

ik ga nu eerst eens een tijdje Trouw proberen. Ik ben een conservatief mens en houd dus niet van veranderingen. Vanochtend was het in ieder geval weer een goede krant