Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Thursday, November 22, 2007

Peter Breedveld moet dokken

Frontaal Naakt moet 500 euro schade vergoeden
Bron: Webwereld.nl

- Peter Breedveld moet van de rechter 500 euro betalen aan een medewerkster van Vodafone die hij op zijn weblog Frontaal Naakt ter verantwoording had geroepen.

Bovendien mag hij haar naam niet meer op zijn weblog noemen. Ook 'enige lettercombinatie die naar de naam verwijst' is uit den boze. Dat heeft de Haagse rechtbank woensdag bepaald in een rechtszaak die was aangespannen door Vodafone en de medewerkster.

Vodafone stapte naar de rechter nadat Breedveld in enkele berichten op zijn weblog verslag had gedaan van zijn slechte ervaringen met het telecombedrijf. Daarbij noemde de weblogger onder meer de naam van de medewerkster van het callcenter die hij verantwoordelijk hield voor zijn problemen.

Volgens de rechtbank heeft Breedveld het recht om zijn ongenoegen over Vodafone via een weblog kenbaar te maken. "Maatschappelijke misstanden, meer of minder ernstig, moeten in beginsel in de openbaarheid kunnen worden gebracht. Het gaat hier om het fundamentele recht van de vrijheid van meningsuiting", stelt rechter E. van Rens in de uitspraak. Zij voegt daar meteen aan toe dat dit recht 'niet absoluut' is. In dit geval is het recht op vrije meningsuiting volgens de rechtbank ondergeschikt aan het recht op privacy van de Vodafone-medewerkster.
Bron: webwereld.nl

Onrechtvaardig

Breedveld is teleurgesteld over de uitkomst van de rechtszaak. "Wat ik onrechtvaardig vind, is dat Vodafone mij op een belachelijke manier heeft behandeld en mij schade heeft berokkend, maar dat ik uiteindelijk degene ben die een schadevergoeding moet betalen."

De weblogger meent dat de zaak te veel is getrokken in de sfeer van vrijheid van meningsuiting. "Het gaat mij erom dat ik mensen individueel verantwoordelijk kan stellen voor wat zij doen. Callcenter-medewerkers droppen een probleem in je schoot, gooien de hoorn erop en vervolgens kun je ze niet meer terugvinden. Dat is de reden dat ik die naam heb genoemd."

Desondanks ziet Breedveld ook positieve kanten aan de zaak. "Ik kan wel over Vodafone blijven schrijven wat ik wil. En ik mag de stukken terugzetten, mits ik de naam van de medewerkster eruit haal." De beheerder van Frontaal Naakt weet nog niet of hij in hoger beroep gaat. "Dat laat ik aan mijn advocaat over." De raadsman van Breedveld, Siep van der Galiën, was woensdagochtend onbereikbaar voor commentaar.

Vodafone is ingenomen met de uitspraak. Yvonne Koks, woordvoerster van het telecombedrijf, noemt de uitkomst van de rechtszaak in een eerste reactie 'uitermate prettig'. "Vooral voor de persoon in kwestie natuurlijk."

No comments: