Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, June 04, 2008

Ik en de Staat

Door Keesjemaduraatje
Misschien heb je wel eens in de linker rand van dit weblog de beeltenis van Milton Friedman gezien. Er zijn mensen die daar heel erg kwaad over worden. Dat is niet erg want op de een of andere menier is dit ook een schocklog. Sommige mensen worden kwaad als ze Golda Meir zien en anderen worden kwaad als ze Ayaan haar hoofd zien. Je moet toch wat. De Eerste Stuurman (nu captain) van het schip waarop ik zeil, werd in ieder geval zo kwaad, dat hij de schipper opbelde en erover klaagde dat ik een weblog heb waar Milton Friedman op wordt vereerd. Zo kwaad was ie. Nu we met zijn tweeen op het schip zijn lult hij mij 's ochtends al de oren van het hoofd, over dat Milton Friedman zo kapitalistisch is en dat Naomi Klein een boek getiteld "The Schock Doctrine" heeft geschreven, waarin haarfijn uit de doeken wordt gedaan hoe slecht en verdorven of dat Friedman wel is.

Ik kan natuurlijk antwoorden dat Naomi Klein een bloody antisemiet is en dat je daar nooit naar moet luisteren, maar dat lijkt me geen sterk antwoord.  Dus heb ik vandaag, in Helsinki, het boek gekocht. Ik zal er een recensie over schrijven zodra ik het uit heb.

Intussen blijft de Eerste Stuurman maar vertellen over " De Machten" die "Aan de touwtjes trekken" en dat in het kapitalisme een paar firmas het voor het zeggen hebben. Van die opmerkingen die ik al 20 jaar niet meer gehoord had. Terwijl we aan het zeilen waren had ik veel tijd om na te denken en toen bedacht ik de titel " Ik en de Staat". Als ik er ooit nog eens iets over ga schrijven, dan zal dat de werktitel zijn.

Namelijk dat je eerst de dingen vanuit jezelf en voor jezelf moet zien te regelen. Werk, Inkomen en Housing.  Dat moet in orde zijn. Pas daarna kan je "sociaal worden". Dat betekent dat je voor de mensen in je directe omgeving iets kan betekenen. Als je dat nog een stapje hoger gaat en je met de politiek en het landsbelang wilt bezighouden, dan moet je al een "higher skill level" hebben. Het is moeilijk om op landsniveau de processen en gebeurtenissen goed te doorzien. een bepaalde opleiding en communicatieve gaven komen dan goed van pas. De subsidies, machtsprocessen en ontwikkelingen op Europees niveau zijn voor een normaal mena al niet meer te bevatten. Daarom hebben ook zoveel Nederlanders tegen de Europese grondwet gestemd.

Mijn theorie met de werktitel "Ik en de Staat" is, dat mensen die nog hoger abstraheren en beweren een systeem achter de invloed van grote multinationals en supermachten te kunnen verklaren, dat met die mensen altijd wat aan de hand is. Een steekje los, als je het zo oneerbiedig wilt uitdrukken. Sorry dat ik het zeg. Bij Naomi Klein weet ik nog niet welk steekje los is, maar ik kan het wel raden. Ik zal het pas mededelen als ik het boek gelezen heb.

No comments: