Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, September 06, 2008

Arme Wijnand

Door Keesjemaduraatje
Het valt ook allemaal niet mee voor de gekwelde politicus. Heksenjacht door de rechtse media. Niet meer in het parlement. En hij krijgt ook nog eens de schuld. Hij heeft het allemaal zo goed bedoeld. Het gaat om het klimaat, mensen. De ijsberen hebben nauwelijks nog plaats om rond te lopen en ze kunnen niet zwemmen. Dat komt door het klimaat. Maar goed. Wat heeft de arme Wijnand gezegd. Wat zegt hij vandaag in de Volkskrant?

Vondelstraat En waar bevond jij je in dat universum?

"Niet in de gewelddadige hoek. Daar had ik niks mee. Grijpink, de oud-politieman, gaf me bij jullie in de krant vorige week een hoofdrol in de bezetting van de Vondelstraat. Ik was zogenaamd een van de leiders. Of het klopte, werd mij niet eens gevraagd.

‘In werkelijkheid woonde ik betrekkelijk braaf in een kraakpand in de Indische Buurt, achter het spoor. Ik liep mee in de Vondelstraat. Ik zal niet zeggen dat ik voor het eerst over het spoor kwam, maar groen was ik. Ik ontdekte voor het eerst al die andere krakers in de stad, ik vond het geweldig te voelen dat je niet alleen was. Maar ik hobbelde mee, meer was het niet.

‘Ik heb geen enkele leidende rol gespeeld. Ik ben één keer op het balkon geklommen, gewoon omdat ik bang werd van al het geweld. Het was niet de uitdrukking van een positie die ik zou hebben. Ik had geen positie.’

Ook niet als vechtersbaas?
‘Dat al helemaal niet. Ik heb reumatische klachten, sinds mijn puberteit. Ik heb pijn in mijn botten, in mijn gewrichten. Ik ben gewoon een zwakke jongen, volkomen ongeschikt om met een helm en een bivakmuts door de straten te rennen.’ "

Het is me wat. Rheuma. Nog nooit over het spoor geweest. Een eenvoudige jongen uit de provincie, die opeens in een rel terecht komt. Geweld, daar houdt Wijnand helemaal niet van. Daarom is hij op een gegeven moment op het balkon van het kraakpand Vondelstraat geklommen om te zeggen dat het geweld op moest houden. Ik denk dat de lezers van de Volkskrant het geloven, wat hier staat. Ik denk dat de Arno Haytema's en de Willem Beusekampen van deze wereld blij zijn dat ze eindelijk de waarheid over Wijnand Duijvendak te horen hebben gekregen. Ik denk dat alle journalisten weer naar huis mogen en niet langer gaan snuffelen in de archieven van IISG en Persmuseum. Ik denk dat we eindelijk een einde aan de rechtse heksenjacht hebben bereikt. Hartelijk dank Volkskrant. Hulde voor dit objectieve en evenwichtige artikel.

Ik ben van mening dat je een man die op de grond ligt niet nog eens in zijn kruis hoeft te trappen. Ik heb altijd geweten dat de waarheid over Wijnand nog een keer boven water zou komen. Ik vind het dom dat hij de politiek in is gegaan. Wijnand is afgetreden. Wat mij betreft is de kous af. Ik zal hem een persoonlijk brief sturen waarin ik hem vertel wat ik me allemaal nog over de Vondelstraat herinner. Mocht hij ooit nog eens een poging doen lid van de Tweede Kamer te worden, dan zal ik zeker niet aarzelen de herinneringen te openbaren. 

Wijnand het ga je goed. Lul

8 comments:

Peter Siebelt said...

Die Wijand, geen geweld. Een citaat uit 1982 uit het boek 'Geen afval in zee', pagina 282-292. “Wel merk ik dat ik bereid ben om harder actie te voeren”, aldus de toenmalige kraker en inbrekende Wijnand.

Mark said...

Zo'n brief aan Wijnand is met enige kwade wil uit te leggen als chantage. Lijkt me een slechte zet.
Het lijkt me veel beter, alleen al voor de geschiedschrijving, dat je je herinneringen over de Vondelstraat gewoon allemaal hier publiceert. Ik kijk er naar uit.

philippine said...

Ik kijk er ook naar uit.

Keesjemaduraatje said...

het volk vraagt erom

Bas said...

En toch ,een lijder zoals Pot,Castro,Che,P.B,en natuurlijk Verhagen.
Allemaal, toen en nu lijden zij voor mijn welzijn zoals in Georgië,je bombardeer voor mijn welzijn zoals Sjakie het voorsteld .
Dat deed werkschuw tuig ook !
F.. the lot .

Ernst said...

Ik dacht meteen wat Peter Siebelt ook neerschreef, chantage. Niet alleen niet erg handig, maar ook nog eens onfatsoenlijk en strafbaar.

Overigens, waarom heb je hetgeen je je herinnert niet meteen openbaar gemaakt toen Duyvendak voor de eerste keer de Kamer inging. Ik had het bijvoorbeeld graag geweten, niet omdat ik overwoog om op GL te stemmen, maar gewoon omdat er dan toen een openlijk en eerlijk debat gevoerd had kunnen worden, tijdens de verkiezingsstrijd.

Iedereen had dan de eigen conclusies kunnen trekken, en Duyendak had zich kunnen verdedigen daar waar het hoort, in de politieke arena.

Overigens valt het me wel op dat als Duyendak niet in het parlement zit de strijd buiten het parlement gevoerd dient te worden, en zit hij er wel, dan moet het weer uitgerekend daar. Kortom, die Duyendak lijkt me in eigen ogen dan, altijd net op de plaats te zitten die hem veroorlooft te doen en laten wat hij wil.

Keesjemaduraatje said...

volgens mij is Wijnand wel een lijder, maar niet omdat hij leidt, maar omdat hij reuma heeft.

George said...

"In die brief stond iets dat we nooit beoogd hadden. Oké, we hadden adressen gepubliceerd. De sfeer was: hij krijgt een keer ongevraagd een Wehkampbestelling thuisgestuurd. Een beetje pesten"...Ok, dus als ik het goed snap, is men een groene partij met als enige uitzondering dat Wehkamp centimeters dikke catalogus (van recycled papier?)afgeleverd wordt bij potentiele tegenstanders...
En dat alles gepubliceerd in een blaadje dat normaal niet vies is van propaganda voor geweld. Goed, nu snap ik waarom hij politicus werd.