Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, February 23, 2009

Arbeidsbureau

Door Keesjemaduraatje
Nu komt het wel heel erg dichtbij. Een jonge vrouwelijke collega, met een jaarcontract, moet er per 1 mei uit. Contract niet verlengd. Ze is niet de enige. Alle contracten met tijdelijke krachten, jaarcontractors, tot en met receptionistes aan toe, worden zo snel mogelijk beeindigd. En we weten niet of dat het einde van de ontslaggolf is.

"Ben je al bij het Arbeidsbureau geweest?", vraag ik 's ochtends. Ze kijkt me aan alsog ik haar een oneerbaar voorstel heb gedaan. "Dat klinkt alsof ik in de mijnen moet gaan werken", stelt ze verontwaardigd vast. "Arbeidsbureau is iets van vroeger, dat heet nu CWI. En dat is voor mensen zonder kansen", legt ze me op gemelijke toon uit. Ze wil gewoon via internet en via krantenadvertenties een nieuwe baan zoeken. Ze is tenslotte HBO opgeleid en denkt dat dit in deze tijd heel wat is. Nog tot de zomer zaten bedrijven te springen om hoogopgeleiden en het besef dat het nu helemaal voorbij is, is nog niet tot haar doorgedrongen.

"Wat heb jij eigenlijk gestudeerd?" probeer ik een week later nog eens. "Marketing" is het vage antwoord. Daar kan ik natuurlijk weer helemaal niets mee. Marketing. Dat is tegelijk alles en niets. Dus dat is een slechte uitgangspositie voor het vinden van een baan. Toch verschijnen er nog 372 vacatures op Monsterboard.nl als je "Marketing in Eindhoven, Noord-Brabant" intikt. Een grandioos aantal, waaronder deze:

"We zijn keihard bezig om onze stevige positie op de nationale en internationale markt uit te breiden. Daarom hebben we naast Veghel ook kantoren in Amsterdam, Parijs, Barcelona, en binnenkort Düsseldorf. Voor het verder op de kaart zetten van Bierens in binnen- en buitenland (o.a. Engeland en de Verenigde Staten) zijn we op zoek naar een International Manager Marketing & Sales"

Voorlopig blijft de gang naar het Arbeidsbureau haar misschien dan toch bespaard.   

No comments: