Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, August 09, 2009

Unter Linken

Door Keesjemaduraatje

Het boek heet "Unter Linken", het is geschreven door Jan Fleischhauer, die boven elke verdenking staat, omdat hij al jarenlang journalist en redacteur van het beroemde linkse Der Spiegel is. Dus, hij mag het zeggen en kritiek op "De Linksen" leveren. Bij deze en met veel plezier gelezen. Vooral de scene-beschrijvingen zijn kostelijk.

Unterlinken_2 Bijvoorbeeld over een oud-links echtpaar, hij professor in de Sociologie en zij persvertegenwoordigster van een golfbaan. Huisje in de Toskana. Ze komen op bezoek bij de schrijver en beginnen te vertellen over de film "Fahrenheit 9/11". Dat die film in het westen van de VS helemaal niet vertoond mag worden en dat die film zo ontzettend goed is.

De schrijver Jan Fleischhouwer gaat voor de eerste keer tegen deze linkse mythe van het slechte USA in en zegt tegen ze:"Omdat we onvermijdelijk toch uiteindelijk op dit punt van het gesprek terechtkomen: Ik heb jarenlang heel graag in de USA geleefd en ik geloof niet dat de CIA de aanslagen van 11 september 2001 gepleegd heeft"

Dat komt heel erg hard aan. De gasten drinken zwijgend hun thee en gaan naar huis. Zo houdt hij weinig vrienden over. Zijn vrouw zegt tegen hem: "als je je boek schrijft, wil je dan niet ons adres erbij zetten?

Het is alsof de scene in mijn eigen woonkamer gefilmd is. Ik was op een gegeven moment op een feestje van leraren in Eindhoven en een collega van mijn vrouw begint over George W. Bush te praten. Vooral daarover dat die zo dom zou zijn. En dat de oorlog in Irak zo ontzettend erg is enzo. Jullie kennen die gesprekken wel. Ik zei tegen hem dat ik George W. wel een te gekke man vond. Dat ik zelf ook aanvankelijk tegen de oorlog in Irak gedemonstreerd had, vóórdat die begon, maar dat ik uiteindelijk toch wel wilde dat de Amerikanen hem wonnen. Want die dictatuur van Saddam Hussein is ook heel erg.

Twee weken later werd aan mijn vrouw gevraagd of ik altijd van die cynische humor had en dat ik dat toch nooit kon menen. Die collega heeft nooit meer een woord tegen me gezegd.

 

No comments: