Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, January 09, 2010

Culemborg: Gelukkig. Geen etnisch conflict.

Of de volkskrant redactie mijn weblog nou gelezen heeft of niet. Het zou niet de eerste keer zijn. Maar toen ging het over Duijvendak. Deze keer gaat het over Culemborg. In mijn blog "Wij zijn allemaal Molukkers" maakte ik gewag van een medestudent van mij. Cultureel Antropoloog, Molukker en ervaring in Noord-Afrika. Dat zou nu eens een interessante man zijn om te vragen hoe het geweld in Culemborg nou kan ontstaan.

Nu ik het interview met Ferry Siwabessy, in de bijlage van de Volkskrant van vandaag gelezen heb, ben ik toch nog teleurgesteld.  Hij zegt namelijk dat Molukkers nooit alleen vechten en de Marokkanen ook niet . Dat het een ruzie tussen groepen jongeren betreft. Geen etnisch conflict volgens hem. Ferry bevestigd wel dat er vroeger ook al door Molukker gevochten werd.  Volgens Ferry bestaat er op de Molukken geen vijandschap tussen moslims en christenen. Als je alleen al de NRC leest weet je al beter. Er worden op de Molukken regelmatig kerken verwoest.

Soms vraag ik me wel eens af wat de Culturele Antropologie überhaupt aan deze samenleving kan bijdragen, als de vertegenwoordigers van deze beroepsgroep politiek correcte meningen herhalen en het begrip etniciteit zo uit hun verband rukken.

No comments: