Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, October 13, 2010

De Omslag

Dat Mark Rutte met de PVV zou kunnen samenwerken merkten wij bloggers al in de zomer van 2008, Mark_fleur3 bij de opening van de Vrijdenkersruimte in het gebouw van de Tweede Kamer. Een initiatief van de VVD en de PVV. We zaten samen in de fractiekamer van de VVD. Minister Remkes praatte met de ouders van Theo van Gogh. Achter hen zaten de producer en de beste vriend van Theo. We voelden ons door de VVD serieus genomen. Mark Rutte kwam binnen. Hij glimlachte vriendelijk naar mij en niet alleen naar mij. Je kreeg gewoon het gevoel dat het thema vrijdenken bij hem in goede handen is.

Loor en FrontaalNaakt waren nog vrienden en zaten bij het raam tegenover de ouders van Theo. Ik sprak met een galeriehoudster, lid van de cultuurcommissie van de VVD naast mij. Hoewel het niet moeilijk is contact te maken met de leden van de VVD, merkte ik toch dat ik daar niet geheel bij Mark_en_Fleur2 hoor. Een oppervlakkige en vrijblijvende vriendelijkheid, die ik van huis uit niet meegekregen heb en die je ook zo vaak bij JOVD jongeren merkt.

Daarna ging het gehele gezelschap naar de fractiekamer van de PVV. Ik ontmoette 'Het Vrije Volk'-scribent Mark d'Aviano voor het eerst. Een gesprek met de kunstenares wiens werk uit het gemeentehuis van Huizen was weggehaald, vanwege een blote gestileerde borst. De betreffende galeriehouder nodigt ons uit naar Ede te komen en meer werk te bekijken.

Op zoek naar Fleur Agema van de PVV. We bedanken haar voor de uitnodiging en vertellen dat we van Het Vrije Volk zijn. De PVV-ers zijn weer het tegengestelde van oppervlakkige vriendelijkheid. Ze hebben geen vrienden nodig. Hoewel dat veel meer aansluit bij mijn persoonlijke karakter, schieten Mark d'Aviano en ik daar natuurlijk ook niet veel mee op.

Op de deur van het herentoilet van de PVV-fractieruimte staat een bordje in het Hebreeuws. Ik wil het bordje fotograferen, maar om mij moverende redenen heb ik dat niet gedaan. Ook nooit verteld aan iemand. Ook bloggers kunnen zwijgen als het moet.   

 Vrijdenkersruimte3 Toespraak van Mark Rutte in de vrijdenkersruimte. Daarna de toespraak van Fleur Agema, waarin ze niet nalaat te zeggen dat het moslims zijn die de vrijheid willen beperken. Ik ben het niet met haar eens. het zijn de gemeentebesturen, de Publieke Omroepen en nu de Rechtbank van Amsterdam die de vrijheid beperken, om maar vooral politiek correct te kunnen blijven en de moslims niet te mishagen. Dat is iets geheel anders.

Ik liep met Mark d'Aviano weer naar buiten. Tegenover het parlement zaten we op een terras en bespraken het thema vrijdenken. Loor en de blogger Muriel Muyres kwamen langs gelopen. Ik dacht op dat moment ten onrechte dat Muyeres eigenlijk Gregorius Nekschot is.

We spraken over strategie. Dat we vooral ons eigen verhaal moeten blijven vertellen. Dat we niet moeten verwachten dat politici of het nu van de VVD of van de PVV is, ons altijd kunnen vertegenwoordigen. Misschien zullen ze ooit ook maatregelen treffen die de vrijheid inperken. Dan is het goed om ook nog steeds een weblog te hebben om daar dan weer iets van te zeggen.

Ik ben er van overtuigd dat we toen in de zomer van 2008 van de omslag getuige zijn geweest. En vele bloggers waren erbij. Eén bloggende vrijdenker was al dood. Vermoord. Hij was er in onze gedachten ook bij.  

Meer foto's: Keesjemaduraatje's Photo stream





4 comments:

clyde westwood said...

Mark Rutte is een sympathieke vent. Echter,gelet op de ontwikkelingen rond de samenstelling van zijn kabinet, hetgeen inmiddels is afgerond, begin ik te geloven dat hij óf een selectief geheugen heeft óf last heeft van vroege Alzheimer.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=12248
Ik voorspel dan ook dat het komende kabinet de rit niet uitzit.

Dorith said...

Een bordje in het Hebreeuws op het herentoilet van de PVV....

Je snapt, je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Jammer dat ook bloggers weten te zwijgen als het moet.... :)

keesjemaduraatje said...

en de betekenis van de Hebreeuwse tekst was: "Herentoilet"

Dorith said...

Ah, that's all? :)