Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, August 16, 2011

Integrationsbeauftrager in Berlijn

Dat komt doordat ik zo'n ontzettende linkse uitstraling heb en een goed luistergezicht kan opzetten. Dan vertellen die leuke alternatieve Duitsers mij van alles. In Berlijn ben ik op bezoek bij mijn neefje, die ook al weer een Masterstudie "Diversiteitspolitiek" aan de Freie Universität volgt en daarvoor 6000 Euri neertelt. Je moet toch wat. Betaald ie allemaal zelf.  Dus niet denken dat ik uit een rijke familie kom ofzo.

Integration Maar nu heeft hij al een appartement in Kreuzberg gehuurd en doet alvast een stage bij de Integrationsbeauftragter om aan den levende lijve te ervaren wat integratie in Berlijn betekent. Dus ik vraag zo lang mijn neus weg, welke nationaliteit die Integrationsbeauftragter heeft en wat hij heeft moeten doen om zo'n begeerde post te krijgen. Je weet maar nooit. Blijkt dat de man Turks is, in Turkije als leraar gewerkt, maar dat is al weer twintig jaar geleden en daarna in Berlijn taxichauffeur is geweest en nu dus Integrationsbeauftragter.  

Maar hij is er bijna nooit, die Integrationsbeauftragter en bovendien op vakantie, dus nu is mijn neef in contact gekomen met iemand in dezelfde afdeling, die door middel van rekenmodellen kan bepalen wat de diversiteitsindex van een bedrijf is. Dat wil zeggen: Hoeveel homo's, vrouwen, gehandicapten en mensen met 'migrationshintergrund' zijn er bij het bedrijf werkzaam? En ze kunnen ook nog met een model berekenen welke voordelen het bedrijf zou hebben als de diversiteit vergroot zou worden.

Nou moet ik toegeven , dat Berlijn qua tolerantie en diversiteit er beter aan toe is dan grote steden in Nederland. Homo's lopen zelfs in Kreuzberg hand in hand. Tenminste ik heb het zelf gezien dat ze het soms doen. In stadsdeel Schöneberg is intussen een homosexuele subcultuur ontstaan, waar zelfs Ahmed Marcouch jaloers op zou zijn. 

Ik heb verschillende Israelische reisgezelschappen gezien, die in Ivriet uitleg over de verschillende gebouwen kregen en die niet worden lastig gevallen. Zowiezo wordt je in Berlijn weinig lastig gevallen. Weinig scooters en ook de bontkragen blijven geheel achterwege. Dus ze doen iets goeds in Berlijn.  Maar wat? Komt het doordat er geen Marokkanen en Antillianen wonen? Komt het doordat het aandeel Turken nu dramatisch wordt teruggedrongen vanwege de grote instroom van Russen en Polen? Komt het doordat de stadsregering geen geld aan radicale islamgroepen geeft? Komt het doordat de Milli Guruz streng in de gaten wordt gehouden en de Koerden geen officiele organisatie (en dus geen subsidie) meer hebben? Misschien zijn het onderzoeksvragen die bij de diversiteitsstudie aan de Freie Universität aan bod kunnen komen.

4 comments:

vanhetgoor said...

Enige tijd geleden zag ik op TV een Koerdische die in Nederland had gewoond. Zij was terug gegaan naar Koerdistan om daar te vechten tegen de Turkse bezetter en de Syrische onderdrukker, Armeense bemoeials en Iraakse overheerser.

Aan de manier van bewegen van die vrouw, de manier waarop zij haar wapen vasthield en hoe zij haar uniform droeg, daaraan kon ik zien dat haar strijd rechtvaardig is. Een gelijkwaardige vrouw tussen gelijkwaardige mannen. De Koerden kunnen bij mij niet veel fout doen, ze zijn minder achterlijk dan de rest. Ik hoef niet te horen wat zij van mening zijn, dat er ergens in Koerdistan een vrouw rondloopt in mannenkleding en dat die vrouw volledig geaccepteerd wordt dat is voor mij een bewijs dat de Koerdische zaak een rechtvaardige zaak is. Het is hoopvol, mensen die strijden voor zelfbeschikking, zonder waardigheid en rechtvaardigheid op de helling te zetten. Eerder nog dan Turkije moeten Armenië en Koerdistan in de Europese gemeenschap worden binnengelaten, niet dat dit nog veel zin heeft overigens. Maar het gaat om de symbolische waarde.

keesjemaduraatje said...

Als de Koerden in hun eigen land een rechtvaardige strijd strijden, dan moeten ze dat zelf weten,maar voorlopig hebben we in Duitsland te maken met Koerden die in drugs handelen en bij voorkeur jonge blonde vrouwen voor de prostitutie werven. Maar ik wil zeker niet alle Koreden over een kam scheren.

Frodo said...

Of komt de tolerantie in Berlijn omdat ze daar geen Wilders hebben en duidelijk scherpere standpunt innemen tegen racisme?

Frank said...

Eerder dat je als roofnegert wat sneller vastgezet wordt/een knuppel in je nek krijgt.