Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, November 26, 2012

Multi-cultureel eten in Eindhoven

Er zijn twee Chinezen op het Kastelenplein, maar de ene, naast de Aldi, in geen Chinees maar een Thai. Bovendien moet je daar uit een vitrine je eten zelf uitkiezen, dus daar gaan we niet zo vaak heen. Ik wil gewoon de Tjap-Tjoi en de Fu Yong Hai van de menukaart af kunnen lezen en geen verassingen beleven.
Dat Badr Hari na zijn vrijlating eerst zijn moeder in Amsterdam-Oost heeft bezocht, is informatie die ik alleen bij de Chinees op het Kastelenplein tot me kan nemen. De Chinees waar ik meestal naar toe ga bevindt zich op de eerste etage boven de bibliotheek, waar nu een Kruidvat is, die laatst beroofd is en waarbij de dader over de weg vluchtte, rechtstreeks mijn wijk in. Dus voor hetzelfde geld is ie nog langs ons huis gelopen, met zijn plastic tassie vol geld.


Na de bestelling geplaatst te hebben, neem je plaats op de skailederen bank en kan het lezen van de pulpbladen een aanvang nemen. Wist je dat Andre Hazes zichzelf helemaal niet doodgedronken heeft, maar dat de waarschijnlijke doodsoorzaak een hersentumor is? Een andere theorie, maar dat staat dan een week later in de krant, is dat hij altijd op een plastic stoeltje, onder de nevel van zijn tuinsproeier ging zitten en dat het water uit de sloot kwam. Zijn schoonvader, dus de vader van Rachel Hazes, beweert dat er bacteriën in de sloot zaten. Daat is Andre Hazes dan misschien aan gestorven. Heel emotioneel allemaal.

Intussen is het eten klaar en volgt de standaardvraag: "Samba Bij?" . Ik neem nooit sambal, omdat we het toch niet opeten. Wel altijd een extra portie Saté en de extra Kroepoek. Ik neem het illegale voetpad langs de Apotheek van het Kastelenplein en loop over de Karel de Grotelaan richting de wijk waar ik woon.  Het park is donker en uitgestorven. Net als ik het donkere pad richting de enig overgebleven boerderij van het verdwenen dorp Blaarthem oploop, komt er een enorme pitbullterrier op me af. Gelukkig heeft het dier meer aandacht voor de satégeuren die uit de plastic chineestas komen dan voor mij. Ik groet het baasje vriendelijk.

De Toyota Prius staat te wachten tot ik morgen weer naar mijn werk mag. Straks gaat de multiculturele maaltijd uitgepakt en verorberd worden. Eet Smakelijk!!

No comments: