Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, September 03, 2016

Café Latte in de Bibliotheek Eindhoven

Het bestellen van een koffie verkeerd, bij het koffiepunt van de Biliotheek Eindhoven, is een operatie die iedere keer weer tot discussie en verwarring leidt. Intussen zit ik hier al vijf dagen lang te schrijven aan een boek, dat ieder ander boek over het lijden der Palestijnen overbodig gaat maken. Geen wonder dus, dat ik af en toe een koffie verkeerd nodig heb. Het meisje aan de kassa tikt steevast op de "Café Latte Machiato", waarna de met een onverwoestbare positiviteit gezegende 'barista' Ralf haar verbetert door te wijzen op de knop 'Café Latte'. Ook interessant is, dat het woord genieten een vaste plaats in het vocabulaire van de medewerkers van het koffiepunt heeft gekregen. Als ik een mars bij de koffie verkeerd bestel: "geniet er van". Als ik een punt appeltaart met room bij de koffie verkeerd bestel, dan heet het: "Dat wordt een feestje, geniet ervan".

Normaal gesproken zou ik door zoveel genieten en gastvriendelijkheid uit mijn balans raken. Waar heb ik het aan verdiend? Ik zit hier gewoon te zwoegen in de bieb! De positiviteit van Ralf en zijn team werkt echter zo aanstekelijk, dat ik heb gesloten geen oude blanke negatieve man meer te willen zijn. Die komen hier ook nauwelijks trouwens. Allemaal leuke jonge mensen  van diverse pluimage, afgewisseld door Margriet-lezeressen met kort pittig kapsel. Ik weet niet of ik me hier ooit thuis ga voelen.

Vanochtend bestelde ik opnieuw een café latte, ik heb mijn lesje intussen geleerd, en toen kreeg ik opeens een lesje koffie bereiden van de aanwezige barrista. Ralf is een weekendje vrij. "Koffie verkeerd is een kop koffie met heel veel melk" , zo onderwijst hij vriendelijk, "maar de Café Latte is gebaseerd op de Espresso, waar dan hete melk aan toegevoegd wordt". Ik probeerde nog in te brengen, dat het misschien een verschil tussen  de Italiaanse- en Franse manier van koffie zetten betreft. Dat was de barrista geheel niet met mij eens. De koffiebonen worden anders gemalen bij de Espresso, waardoor een geheel andere 'flavour' wordt gecreëerd.  Je moet het allemaal maar weten en het blijkt nog niet zo eenvoudige te zijn.

Vandaag wordt echter wel de juiste knop op de kassa gevonden, zodat de prijs van de Café Latte lager uitvalt dan de aanvankelijk gewenste, maar niet aangeboden 'koffie verkeerd', zodat ik met een dienblad tevreden naar mijn tafeltje  met Palestijnse boeken schuifel.  

   

No comments: